SZkoła Podstawowa w Wolicy
Laboratoria przyszłości
- Szczegóły
- Krzysztof Taborski
Dzięki pozyskaniu środków z programu ,,Laboratoria Przyszłości" Szkoła zakupiła aparat fotograficzny z możliwością nagrywania filmów i stabilizację żyroskopową do płynnych ujęć filmowych. Ten sprzęt został wykorzystany do nakręcenia filmu i wykonania zdjęć z przygotowania uczniów do konkursy "Piątka z Narodowych". Jest to projekt edukacyjny Narodowego Centrum Kultury, którego celem jest poszerzenie świadomości na temat tańców narodowych oraz poznanie podstawowych kroków i figur.
W ramach programu ,,Laboratoria Przyszłości” stworzyliśmy w szkole mini studio fotograficzne wyposażone w tło fotograficzne, lampę bezcieniową, aparat fotograficzny, lampy RGB.
Na lekcjach techniki, plastyki i informatyki w klasach V,VI i VIII spróbowaliśmy zająć się artystyczną fotografią portretową.
Czym właściwie jest fotografika? Słowo niegdyś znane każdemu pasjonatowi i pasjonatce fotografii w Polsce, dziś jest używane rzadko. Samo pojęcie, oznaczające po prostu fotografię artystyczną, wprowadził do polszczyzny w 1927 roku Jan Bułhak – fotograf, teoretyk fotografii oraz organizator życia fotograficznego w Polsce w dwudziestoleciu międzywojennym. Pojawienie się terminu miało ułatwić odróżnianie fotografii artystycznej od tej rzemieślniczej oraz – przez użycie słowa „grafika” – włączyć ją do świata plastyki.
Fotografia portretowa to skupianie się na człowieku, jego wyglądzie czy emocjach. Wiele jest różnych sposobów podejścia do takiej fotografii. Dlatego i rodzajów portretów jest całkiem sporo.
Myśląc o portrecie na myśl nie raz przyjdzie nam obraz namalowany przez artystę i wiszący gdzieś na ścianie. Tak i fotograf „maluje ‘’ swoim aparatem, światłem, tłem fotografowaną osobę. Tu wszystko jest ważne, gdyż zarówno człowiek, jak i jego otoczenie współgrają ze sobą. Tak, jak w malarstwie wyróżniamy różne style portretowe, tak i fotografia portretowa ma ich cały wachlarz. Do najczęściej spotykanych portretów należą.
- Portret amatorski. Kto z nas nie ma zdjęcia bliskiej osoby na swoim telefonie? Coraz lepszy sprzęt i dostępne filtry pozwalają na robienie zdjęć portretowych w szybki i prosty sposób.
- Portret naturalny. To większość ujęć, jakie powstają w fotografii portretowej. Na naturalnym, niewymuszonym zachowaniu i mimice twarzy chcemy bazować próbując uwiecznić na fotografii nie tylko wygląd, ale i charakter danej osoby. Portret naturalny jest czasem jedynym wyjściem w fotografii dziecięcej. Tych klientów trudno odpowiednio ustawić czy poprosić o spojrzenie w obiektyw.
-Portret pozowany. Każde zdjęcie legitymacyjne czy do dowodu jest jakby nie było portretem pozowanym. Ta część fotografii portretowej jest swego rodzaju demonstracją. To świadoma chęć ukazania tego, jak wyglądamy, jakie cechy chcemy pokazać, na co zwrócić uwagę widza. Portret pozowany obecny jest w fotografii modowej, ale też w tej codziennej.
-Portret artystyczny. To najwyższa i najtrudniejsza forma fotografii portretowej. Realizować ją tak naprawdę może fotograf, który jest świadomy własnego stylu. Fotograf, który doskonale zna ludzką naturę a przede wszystkim jest znawcą własnego ja.
Portret artystyczny to wizja świata i jego postrzegania przez osobę naciskająca spust migawki. Tu nie ma myślenia o kompozycji, mozolnego „układania” modela- tu wszystko tworzy się „tu i teraz”
-Portret reportażowy. Taki portret dokumentalny jest jednym z trudniejszych rodzajów portretów. Fotografuje się daną osobę w charakterystycznym dla niej środowisku czy sytuacji. To niełatwe zadanie. Trzeba pokazać emocje, wygląd, otaczającą scenę. Wszystko zaś w sposób prawdziwy, nieprzekłamany, a jednocześnie łapiący za oko i serce. Jest to zadanie trudne, ale jednocześnie niesamowicie satysfakcjonujące.
Przykładem portretów reportażowych jest np. fotografia ślubna, gdzie w dyskretny sposób trzeba pokazać młodą parę w zastanej już sytuacji.
Jak widać rodzajów wykonywanych fotografii portretowych jest całkiem sporo. Wszystkie one wymagają dużego zaangażowania ze strony fotografa. Wymagają też sporej dawki wiedzy i empatii oraz wyczucia ludzkich emocji. Tylko wtedy portrety, które powstaną będą żywym obrazem pokazującym człowieka takim, jakim jest.
Zapraszam do obejrzenia zdjęć wykonanych przez uczniów naszej szkoły.
Krzysztof Taborski
18.01.2023r. Recytacja poezji miłosnej w Wolicy. Dzięki pozyskaniu środków z projektu ,,Laboratoria Przyszłości" szkoła zakupiła sprzęt filmowo- fotograficzny wraz z mikrofonem kierunkowym, mikroportem, oświetleniem i stabilizacją żyroskopową do kamery. Ten sprzęt jest wykorzystywany na lekcjach w celu uatrakcyjnienia procesu dydaktycznego, uroczystościach szkolnych, projektów edukacyjnych. Zapraszam do obejrzenia krótkiego filmu wykonanego przy pomocy pozyskanego sprzętu.
Renata Sowińska
Krzysztof Taborski
W ramach projektu ,,Laboratoria Przyszłości” szkoła nabyła Klocki edukacyjne SkriKit do nauki programowania i robotyki.
Edukacyjne klocki konstrukcyjne SkriKit rozwiną nie tylko umiejętności manualne, ale także myślenie i wyobraźnię przestrzenną uczniów. Możliwość złożenia konstrukcji własnoręcznie pozytywnie wpływa na rozwój zdolności koncentracji, organizacji miejsca pracy, planowania i wykorzystania różnego rodzaju połączeń w praktyce. Zestaw klocków edukacyjnych SkriKit zawiera 273 elementy. Potrzebujecie więcej? Bez problemu wydrukujecie je na drukarce 3D Skrinter wykorzystując do tego Creatora.
Edukacyjne klocki SkriKit w szkole gwarantują świetną zabawę podczas tworzenia konstrukcji ściśle nawiązujących do realizowanego tematu dowolnej lekcji. Dodatkowymi atutami jest ich zastosowanie w terapii motoryki małej. Stanowią również doskonałe narzędzie wspierające rozwój umiejętności miękkich, zachęcając uczniów do współpracy i komunikacji podczas pracy w grupie. Jako klocki służące do rozbudowy robotycznych konstrukcji wspierają też naukę programowania.
Krzysztof Taborski
W ramach projektu ,,Laboratoria Przyszłości" w dniu 18.01.2022 uczniowie klasy 8 na lekcjach informatyki pod opieką pana Krzysztofa Taborskiego składali roboty ,,SkriBot".
SkriBot to zestaw do robotyki dla szkół pozwalający na samodzielne stworzenie robota edukacyjnego krok po kroku. SkriBot to nie tylko robot do programowania, edukacja zaczyna się na etapie budowania go od zera. Dzięki technologii Skriware zarówno nauczyciele jak i uczniowie poznają podstawy mechaniki i elektroniki. Rozwiną kreatywność i umiejętności logicznego myślenia. Robot edukacyjny SkriBot stanowi narzędzie pomagające pedagogom w codziennym prowadzeniu fascynujących lekcji, ucząc poprzez zabawę.
Dzięki Creatorowi, narzędziu online do projektowania robotycznych konstrukcji, mogą również tworzyć nowy wygląd i funkcjonalności robota edukacyjnego. Kreatywność, umiejętności manualne, zastosowanie różnego rodzaju połączeń w praktyce oraz zdobycie podstawowych umiejętności XXI w. to tylko niektóre korzyści płynące z nauki i zabawy z tym robotem edukacyjnym dla dzieci.
Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Naszą wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). W ramach Laboratoriów Przyszłości organy prowadzące szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe warte ponad miliard złotych, dzięki któremu miliony polskich uczniów będą mogły uczyć się poprzez eksperymentowanie i zdobywać w ten sposób praktyczne umiejętności. Wsparcie będzie przekazane w całości z góry - bez konieczności wniesienia wkładu własnego.
Nasza szkoła otrzymała 30 tysięcy dofinansowania w ramach Programu Laboratoria Przyszłości. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. Jest to wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.
Wsparcie finansowe pozwoliło na zakup drukarki 3D z filamentami, Biblioteki modeli 3D, zestawu edukacyjnego z mikrokontrolerami UNO Starter, Aparatu fotograficznego Canon, gimbala, statywu do aparatu, mikrofonu kierunkowego Saramonic, mikroportu z akcesoriami, zestawu oświetlenia do realizacji nagrań, stację lutowniczą z gorącym powietrzem HOT AIR z grotem 2w1, roboty edukacyjne SkriBot wraz z akcesoriami, zestaw klocków konstrukcyjnych. Sprzęt ten będzie wykorzystywany na większości zajęć wychowawczo - edukacyjnych. Ułatwi on rozwijanie umiejętności manualnych i technicznych naszych uczniów, jak również ich samodzielne, krytyczne i matematyczne myślenie oraz stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy, radzenia sobie w życiu codziennym.
Jeszcze w ubiegłym roku szkolnym odbyło się szkolenie nauczycieli w zakresie obsługi drukarki 3D. Dzięki temu efektywniej będzie można wykorzystać zakupiony materiały.
Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjni zajęcia w naszej szkole i pozwoli uczniom rozwijać swoje zainteresowania.
W dniu 16 listopada 2022 r. na lekcji informatyki w klasie 5 odbyły się zajęcia na temat „Poznajemy drukarkę 3D. Pierwsze wydruki” w ramach programu ,,Laboratoria Przyszłości”. Nauczyciel, p. Krzysztof Taborski, zapoznał uczniów z obsługą drukarki ZORTRAX M 200 Plus. Dzieci, pod nadzorem nauczyciela uruchomiły drukarkę, a następnie załadowały filament *PLA w kolorze zielonym i wykonały wydruk zaprojektowanego wzoru. Uczniowie byli bardzo zaangażowani i podobała im się taka forma lekcji.
*Filament do druku 3D to materiał termoplastyczny, dedykowany do wykorzystania w drukarkach 3D wykorzystujących technologię FFM/FDM - wytwarzania poprzez depozycję gorącego materiału termoplastycznego warstwa po warstwie. Filamenty produkowane są z różnych materiałów termoplastycznych, różniących się własnościami fizycznymi i chemicznymi, m.in. temperaturą topnienia.